Прочетен: 5710 Коментари: 10 Гласове:
Последна промяна: 30.09.2007 05:26
И за да не ми остават думите така някак на вятъра, ще взема да ги подкрепя с един мой протокол :)
Протокол от упражнение за изследване на фотодиод
Задание
1. Да се снеме ВАХ на фотодиод при работа във фотодиоден режим IФ = f ( UR ), при Ф= const.
2. Да се снеме ВАХ на фотодиод при работа във фотогенераторен режим (фиг.2).
3. Да се построят графично върху милиметрова хартия снетите ВАХ.
4. Да се изчисли к.п.д. за всеки от изследваните фотодиоди за всяка от посочените стойности на RТ.
5. Да се определи вътрешното съпротивление на фотодиода RI при работа във фотогенераторен режим.
Експериментални резултати
Таблица 1. ВАХ на фотодиод при работа във фотодиоден режим.
UR, V |
0 |
0.5 |
1 |
3 |
5 |
7 |
9 |
||
I, µA |
I |
IE1 = 80mA |
53 |
55 |
56 |
60 |
66 |
75 |
84 |
IE2 = 90mA |
96 |
97 |
98 |
104 |
108 |
117 |
126 |
||
IE3 = 100mA |
146 |
148 |
150 |
154 |
160 |
169 |
178 |
Таблица 2. ВАХ на фотодиод при работа във фотогенераторен режим.
Rt, кΩ |
∞ |
47,5 |
6,2 |
1 |
0,62 |
0,3 |
||
I |
IE1 = 80mA |
U, mV |
270 |
265 |
220 |
80 |
30 |
100 |
I, µA |
0 |
6 |
36 |
55 |
53 |
54 |
||
IE2 = 90mA |
U, mV |
300 |
295 |
270 |
140 |
70 |
160 |
|
I, µA |
0 |
6 |
44 |
92 |
96 |
88 |
||
IE3 = 100mA |
U, mV |
330 |
326 |
300 |
190 |
100 |
210 |
|
I, µA |
0 |
7 |
50 |
132 |
143 |
124 |
Изчислителна част
4.1. Изчисляване на к.п.д.:
Rt, кΩ |
47,5 |
6,2 |
1 |
0,62 |
0,3 |
||
к.п.д. % |
I |
IE1 = 80mA |
0.75 |
3.74 |
2.07 |
0.95 |
2.55 |
IE2 = 90mA |
0.46 |
3.09 |
3.36 |
1.75 |
3.67 |
||
IE3 = 100mA |
0.39 |
2.57 |
4.30 |
3.30 |
4.55 |
4.2. Изчисляване на вътрешното съпротивление на фотодиода RI:
...
Изводи
1.Кога фотодиодът работи във фотодиоден режим? В кой квадрант са разположени волт-амперните характеристики? Как фототокът в този режим зависи от приложеното напрежение.Обосновете отговора си с опитни данни!
2.Как фототокът при работа във фотодиоден режим зависи от светлинния поток ? Обосновете отговора си като сравните тока на късо съединние при различни стойности на тока през светлинния източник .
3. Кога фотодиодът работи във фотогенераторен режим? В кой квадрант са разположени волт-амперните характеристики? От какъв порядък е стойността на к.п.д.? Обосновете отговора си с опитни данни!
4.При какви стойности на товарното съпротивление RT к.п.д. има максимална стойност? Обосновете отговора си теоретично и с опитни данни !
5. Как напрежението на празен ход зависи от светлинния поток ?
6.Как вътрешото съпротивление Ri при работа във фотогенераторен режим зависи от светлинния поток? Обосновете отговора си с опитни данни! За да се обосновете сравнете стойностите на Ri при различни стойности на осветеността при определена стойност товарното съпротивление.
1.Фотодиоден режим настъпва при обратни напрежения от порядъка на 1V. Волт-амперните характеристики са разположени в трети квадрант. Токът IФ почти не се променя с увеличаване на напрежението UR. При UR=0V IФ=53µA, а при UR=9V IФ=84µA.
2.При UR=0V IФ се увеличава с повишаване на тока през светлинния източник IE. При IE=80mA IФ=53µA, а при IE=100mA IФ=146µA.
3.При осветяване на на фотоелементав PN прехода и съседните му области. В четвърти квадрант.К.П.Д. 0.75-4 %
4. При Rt=6.2kΩ.
5.С увеличаване на светлинния поток, напрежението на празен ход нараства (табл.2).
6. Намалява - таблица 4.2. За Rt=47.5 кΩ и потоци при токове 80mA,90mA и 100mA , съпротивленията са съответно 913Ω, 805Ω и 720Ω...като доста от нещата съм ги пропуснал ;)
Имат ли място фундаменталните предмети в...
Индийски ВУЗ вдига духа с по-малко Интер...
30.09.2007 17:21
a относно отговорите, доста така често се стига до големи различия..често се получава студентите да имат различна интерпретация на висшата математика, а и на елементарната :D
Сега се сетих за онзи виц, дето учител по математика в УНСС разправя на студентите:"Студенти, това е интеграл, а в Техническия Университет дори и го решават" :D
Ама нормално ли е да е толкова ниско КПД-то?
Ама без протоколи не може все пак. Колкото и да е гадно за студентите. И на мен ми беше гадно тогава. Това трябва да даде умение да се обработват резултати и да се описва начина на работа. Полезно е при писане на научни публикации, при работа в разни фирми, където често се искат доклади, протоколи и кви ли не още неща. Много често наистина една сгрешена запетайка, особено при числа, може да е от фатално значение при някои по-отговорни професии.
А и на мястото на преподавателя как би процедирал, elendro? :-) Би ли разхлабвал дисциплината? От една страна знаеш, че на студентите им е гадно. Щото и на теб ти е било. От друга знаеш, че иначе може да допринесеш за недостатъчна подготвеност на бъдещ работник. На мен тая дилема ми е на главата. И като знам аз колко редовно си давах протоколите за проверка, се чудя с какви очи да искам студентите да бъдат по-коректни. Но май с отдалечаване на времето, когато бях студент, лека-полека започвам да наблягам по-строго на изискванията. Е, за запетайки не съм върнал никой. Не съм връщал даже и за доста по-сериозни грешки в писанията (да не кажа некадърни).
Абе верно си е купон. :-))) Както казва един преподавател от ХФ на СУ на студентите "Вие сте щастливи хора, защото има още много книги да прочетете. Пък аз вече съм ги чел." Така и с протоколите. ;-)
а за кпд-то, така получавам:) все пак опитните постановки са от цифра време, измервателните уреди са неточни ;)
Обаче си признавам, че като студент аз съм си бил виновен за струпването на много протоколи накуп. Щото не съм ги давал навреме. Предполагам никой няма да те кара да пишеш толкова много да речем ей сега, в началото на учебната година. :) А пък представяш ли си как един преподавател за една седмица, а понякога само за ден-два, проверява от 7-8 студента по 6-7 протокола. И на него не му е никак забавно (освен ако не се появи тук-там някой бисер да разведри обстановката :-))) ).
Сега се мъча да убедя студентите, на които са ме турили да водя упражнения, да си предават навреме протоколите, защото и за тях, и за мен така ще е много по-спокойно и няма да има екстремни ситуации. А дано пък стане! :)
15.10.2007 12:58
Излиза,без да се обиждаш, както разправяше една наша преподавателка:"Тези, които могат нещо си го вършат, тези, които не го могат, учат другите как да го вършат":D И това важи за един голям процент даскали в нашия университет,поне аз съм на такова мнение ;)
21.11.2008 08:47
Стойчо
30.01.2009 13:00
PS. Dobre 4e se predava online ina4e nqma6e da prejiveq cqla gori4ka da otide za pe4atane na edin prot.
Pozdravi , George ;)